بر اساس مصوبات سیاست انرژی آمریکا، برای خرید خودروهای سوخت جایگزین و راه اندازی جایگاه های سوختگیری تخفیف های مالیاتی ارائه میشود و مشتری میتواند برای خرید یک خودرو با سوخت پاک، متناسب با وزن خودرو مبلغی بین ۲ هزار تا ۵۰ هزار دلار دریافت کند! اما چرا کشور های توسعه یافته برای استفاده ی بیشتر مردم از سوخت های جایگزین مانند CNG الزامات یا تشویقات خاصی را در نظر گرفته اند؟ چرا همزمان با توسعه صنعت خودرو در کشورهای آمریکایی و اروپایی گاز طبیعی به رسمیت شناخته شد تا به عنوان سوخت به خودروها تزریق شود؟
گازسوز کردن خودروها، یکی از تیرهایی است که میتواند چند هدف را نشانه بگیرد. از افزایش عمر موتور خودرو و کاهش تعمیرات آن تا ایمنی بیشتر و صرفه ی اقتصادی. شاید برایتان جالب باشد که بدانید CNG همان گاز طبیعی است که ما روزانه آن را در خانه، محل کار یا کارخانه با فشار پایین استفاده میکنیم. CNG به خاطر سه ویژگی مهم از سوخت های بنزین، گازوئیل و LPG(گاز مایع) ایمن تر است.
اول آن که این گاز از هوا سبک تر است؛ بنابراین در صورتی که نست کند در جو صعود کرده و محو میشود. دوم این که باک های ذخیره ی CNG از فولاد های آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطوح ایمنی ساخته میشود که بسیار محکم تر از باک های بنزین هستند. و سوم این که درجه حرارت خوداشتعالی CNG برابر ۷۰۰ درجه سانتی گراد است درحالیکه درجه حرارت خوداشتعالی بنزین ۴۵۵درجه سانتی گراد است. اگر به فکر سلامتی خودروی خود هستید، پس بهتر است بدانید استفاده ازCNG برای موتور خودرو ضرری ندارد و بلعکس عمر برخی قطعات موتور در صورت استفاده از CNG افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال عمر مفید روغن موتور تا حد زیادی افزایش می یابد، چرا که CNG باعث آلودگی یا رقیق شدن روغن موتور نمیشود. از طرفی چون هیچگونه سربی به همراه این سوخت نیست، رسوبات سخت سرب روی شمع ها ایجاد نشده و عمر مفید شمع ها نیز تا حد چشمگیری افزایش می یابد. همچنین از آنجا که CNG سوختی گازیست، هیچ کربنی به عنوان محصول احتراق تشکیل نشده و سطح داخلی موتور تمیز باقی میماند.
بر اساس آمار جهانی می توان گفت تعداد ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی گاز سوز در حال تردد هستند که به ازای آن ۳۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت در اقصی نقاط جهان CNG این خودرو هارا تامین میکنند.
این سوخت از دوستداران محیط زیست به شمار می رود. این امر از دود خروجی از اگزوز خودرو های گازسوز نیز کاملا مشخص است! CNG در عمل سوختی نسبتا پاک و تا حد بسیار زیادی عاری از آلاینده های زیست محیطی است. از آنجا که عمده ی ترکیب اصلی گاز طبیعی را متان تشکیل میدهد، خروجی اگزوز خودروهای CNG سوز شامل بخار آب و جزء کوچکی از مونوکسید کربن است. با توجه به این که کربن یا ذرات دیگری در خروجی اگزوز وجود ندارد، دود خروجی از اگزوز بسیار جزئی و قابل اغماض است. به دلایل فوق خودروهای CNG سوز به راحتی و بدون به کار گیری هر نوع تجهیزات جانبی (نظیر مبدل های کاتالیستی در خودروهای بنزین سوز) قادر خواهند بود برآورده کننده ی کلیه ی الزامات مشخص شده در استاندارد های زیست محیطی باشند. تبدیل خودرو به CNG سوز به این صورت است که باک های مخصوصی در صندوق عقب خودرو نصب شده و مداراتی که بتواند گاز را جهت احتراق به سمت موتور ها هدایت کند که به آن مرتبط می شود، به همین سادگی! نصب کیت مخصوص و تبدیل خودرو به CNG سوز،۴ یا۵ ساعت بیشتر زمان نمیبرد، اما افزایش روزافزون تقاضا برای انجام این تغییرات میتواند به واسطه ی ازدحام جمعیت باعث طولانی تر شدن زمان انتظار مشتری شود. گران شدن بنزین میتواند مسیری باشد منتهی بر بهره مندی درست و بهینه از دیگر ذخایر ارزشمند کشور.
نرگس اخگری
صبح اقتصاد
دیدگاه خود را بنویسید