ترتیب نمایش:
کمی صبر کنید...

شیر برقی گاز خودرو

امروز در خدمات cng بیرجند درباره شیر برقی گاز خودرو توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. هر مخزن گاز خودرو دارای شیرمخصوص به نام شیرمخزن می باشد. این وسیله دارای چند وظیفه است. راه عبور گاز را باز و یا مسدود می کند. اگر شیر برقی گاز خودرو را ببندید، جریان گاز به درون دیگر تجهیزات نرفته و قطع می شود و همچنین اگر فشار در وسیله به بیش از حد مجاز خود برسد، سیستم ایمنی درون ماشین به گونه ای است که به صورت اتومات این شیر فعال شده وگاز را به خارج از مخزن هدایت می کند تا از ایجاد حوادثی نظیر آتش سوزی و... جلوگیری کند.

بر روی شیر های مخزن، سوپاپی قرار می دهند، که برای حفاظت و جلوگیری از ترکیدن لوله های رابط عمل می کند. این سوپاپ از عبور بیش از اندازه جریان گاز در حین حادثه، جلوگیری کرده و جریان خروجی گاز را از مخزن کاهش می دهد.

همچنین بر روی شیر مخزن، شیر اطمینان دیگری نیز قرار دارد که در صورتیکه آتش سوزی رخ دهد فعال شده و گاز را به بیرون هدایت می کند. اگر لوله فشار قوی به دلایل مختلفی قطع گردد، برای ایجاد ایمنی باید مسیر گاز باز شده و بلافاصله مسیر خروج آن مسدود شود در نوع برقی شیر مخزن چنین اتفاقی به صورت اتوماتیک رخ می دهد. 

جالب است بدانید که در صورت استفاده از سوخت گاز، شیرآن باز و در صورت استفاده ماشین از بنزین مسیر ورود و خروج آن بسته می شود. همچنین در خودرو های گاز سوز شیرها با خاموش شدن خودرو به طور خودکار بسته می شود.

شیر برقی گاز خودرو

انواع شیرهای برقی گازخودرو

این شیرها متشکل از شیر فشارشکن، قطع خودکار جریان گاز، شیر دستی سولونوئیدی می باشند. در ادامه به توضیح بیشتری از آنها خواهیم پرداخت.

  • شیر سولونوئیدی: این شیر ها دارای کلید تبدیل سوخت بوده، که وظیفه انتخاب نوع سوخت را بر عهده دارند. در برخی خودروها شیر مخزن به یک شیر سولونوئیدی مجهز است. که این شیر با توجه به فرمان های ارسالی اجازه خارج شدن ویا عدم خروج گاز را از مخزن صادر می کند. به صورت آزاد این شیر را بر روی مخزن نصب می کنند تا اجازه عبور گاز در هنگام سوخت گیری بدهد.
  • شیر فشار قوی: در مواقعی که نیاز به افزایش فشار در خودرو تا حدودی و خروج گاز باشد این شیر چنین اجازه ای را به نسبت موقعیت صادر می کند.
  • شیر قطع خودکار جریان گاز: هنگامیکه دمای گاز در مخزن به شدت بالا برود و احتمال خطر انفجار توسط ماشین تشخیص داده شود، در این حالت فیوز حرارتی بر روی مخزن، وارد عمل شده و از انفجار جلوگیری می کند.

شیرهای مخزن به لحاظ نوع مدل های به کار رفته به دو مدل مخروطی و استوانه ای تقسیم می شود. همچنین به لحاظ عملکردی نیز به سه دسته زیر طبقه بندی می شوند.

  • شیر مخزن های دستی
  • شیر مخزن های برقی
  • شیر مخزن های دستی – برقی

برای جلوگیری از نشتی شیر مخزن و همچنین لوله های متصل به آن بهتر است، آن را در یک محفظه لاستیک مانند قرار داده تا به هنگام بروز نشتی، گاز از طریق قسمت های پایین تر خودرو به بیرون هدایت شود.

باید دانست برای هدایت و اتصال شیر مخزن به بدنه آن بهتر است به مدل مخروطی و یا استوانه ای توجه داشته ، به گونه ای که نحوه بسته شدن آن و اطلاعات گفته شده توسط سازنده مورد بررسی قرار گیرد.

شیر برقی گاز خودرو

نکات مورد توجه به هنگام نصب شیر گاز

  • در بخش های متحرک تر ماشین بهتر است که متصل نشوند.
  • به دور از منبع حرارتی آن قرار داشته باشند.
  • اگر به شیر مخزن نزدیک باشد، بهتر است.

مقایسه قیمت های انواع مختلف آن

قیمت های مدل های مختلف این شیرها به موارد متعددی وابسته است.برای مثال با توجه به تحمل هر شیرگاز در بازه دمایی متفاوت قیمت متنوعی نیز خواهد داشت. 

برندهای مختلفی که امروزه هر کدام با یکدیگر در حال رقابت اند و اگر شرکتی مدلی را ارائه کند، شرکت دیگر به دنبال ساخت وارائه مدلی با کیفیت تر وبهتر خواهد بود تا فروش خود را بالا ببرد. به همین دلیل نمیتوان منکر مارک های برند وباکیفیت شد. هرچند که دارای قیمتی چند برابر بالاتر ازشیرهای گاز معمولی باشند.

عوامل دیگری از جمله جنس بدنه و نوع ماده به کار رفته در ساخت شیرگاز نیز میتواند در قیمت آن تاثیرگذار باشد. که شخص خریدار علاوه بر کیفیت محصول و نوع کارایی آن به قیمت آن نیز توجه می نماید.

دسته‌بندی