میکسر پراید انژکتور نوعA
میکسر نیسان کاربرات
میکسر نیسان انژکتور
میکسر یورو4 (شتاب دهنده)
میکسر گاز CNG و LPG
امروز در خدمات سی ان جی بیرجند درباره میکسر گاز صحبت خواهیم کرد. مخلوط کردن نسبت مناسبی از گاز و هوا، برای مصرف در موتور وظیفه میکسر است. این قطعه روی کاربراتور نصب خواهد شد و بر اساس نوع عملکرد میکسر و حجم موتور و شکل دهانه کاربراتور در انواع مختلفی ساخته میشود.
همیشه به هوا و سوخت، برای احتراق در موتور نیاز است. در موتور های کاربراتوری برای در هم آمیختن هوا و گاز از ونتوری کاربراتور و یا یک ونتوری جداگانه بر روی آن استفاده میشود. استفاده کردن از میکسر، روش دیگری برای این اختلاط است. میکسر در حالت بی بار، دسترسی به سوخت و هوا یا در موقعی که خودرو درحال حرکت است را تضمین میکند. و نیز در دهانه ورودی کاربراتور، مخلوط کردن گاز و هوا و وظیفه میکسر است و همچنین قطر دهانه میکسر، به اندازه کاربراتور یا منیفولد هوا یا قطر دهانه ورودی کاربراتور، ساخته میشود.
لوله های ونتوری
لوله های ونتوری، در کاربراتور است، که متناسب با زیاد شدن دود موتور سرعت حرکت کردن هوای عبوری به سوی موتور بیشتر میشود و در نتیجه افت فشار زیاد تری در این بخش ایجاد خواهد شد. این افت فشار باعث مکش بیشتر گاز از سوی رگلاتور میشود. بدین گونه نسبت هوا و گاز در محدوده تقریبا ثابتی قرار میگیرد. گاز با هوا، در میکسر مخلوط شده و به عنوان سوخت مورد نیاز وارد موتور خواهد شد. اهمیت بالای این قطعات به علت تاثیر مثبتی که بر روی عملکرد موتور دارند است.
کاربرد میکسر
در کارگاه ها برای تبدیل خودرو های پایه بنزین سوز به دوگانه سوز، چه از نوع انژکتوری یا چه از نوع کاربراتوری، برای نسبتی از سوخت به هوا که در حالت بنزین و همچنین در حالت گاز کار میکنند از یک وسیله ای که اسم آن میکسر است استفاده میشود. میکسر دو وظیفه اصلی دارد و وظیفه اول آن، بعنوان رابطی برای تزریق گاز از طریق منیفولد هوا به داخل سیلندرها است. دومین وظیفه میکسر در نقش، مقاومت هوایی با تنگ کردن مسیر استاندار منیفولد هوا به داخل سیلندر است.
میزان این مقاومت هوایی به اندازه ای است که نسبت ۱ به ۹ را برای کار کردن به دو حالت گاز و بنزین فراهم میآورد. برای هر دو حالت، این نسبت یک نسبت استاندارد نیست ولی قیمت ارزانی دارد و روی اجرای خودرو آسان است. بعد از چنین تبدیلی مشکلی اساسی که به وجود میآید زیاد شدن مصرف سوخت و افت قدرت موتور در هر دو حالت است.
اصول کار میکسر ها
زمانی افت فشار بیشتری ایجاد میشود، که سرعت هوای ورودی به میکسر ها بیشتر باشد که در پی آن نوعی خلا نسبی ایجاد خواهد شد که سبب مکش گاز به داخل میکسر میشود. حجم گاز مکیده شده به داخل میکسر بستگی زیادی به قطر داخلی میکسر دارد و اگر به هوای زیاد تری برای موتور نیاز باشد، میبایست گلوگاه دهانه میکسر را بزرگتر کنید. و در ادامه به دلیل تعداد بالای سوراخ های خروجی گاز، مقدار مکش ایجاد شده از طریق این سوراخ ها کمتر میشود و هرچی دهانه میکسر کوچک تر باشد، هوای تحویلی به موتور کمتر خواهد شد و در نتیجه این امر میزان مکش ایجاد شده در سوراخهای خروج گاز بیشتر خواهد شد.
نکات لازم برای نصب کردن میکسر:
- پیچ حداکثر جریان برای تنظیم، میبایست به راحتی در دسترس باشد.
- هیچ گونه وسیله تیزی که در مسیر عبور شیلنگ باعث پارگی یا خوردگی باشد قرار نگیرد.
- نباید هیچ گونه نشتی هوایی، بین میکسر و هواکش وجود داشته باشد.
- نباید نصب شیلنگ سبب افت فشار بیش از اندازه شود و به همین منظور باید پیچ و خم های شیلنگ را به کمترین تعداد رساند.
مزایا و معایب گاز LPG
مزایا به شرح زیر میباشد:
- وسیله نقلیه نگهداری و هزینه سرویس کمتری، از انواع وسایل نقلیه بنزینی دارد.
- به فضای کمتری برای ذخیره سازی نیاز دارد.
- گاز قیمت کمتری از بنزین یا دیزل دارد که در نتیجه برای صاحبان خودرو هزینه سوخت را کاهش میدهد.
معایب به شرح زیر میباشد:
- چگالی انرژی کمتری به نسبت دیزل یا بنزین دارد و از این جهت مصرف سوخت را افزایش میدهد ، البته باز هم نسبت به بنزین قیمت کمتری دارد.
- به راحتی پخش نمیشود و در نتیجه به راحتی قابل اشتعال میباشد.
- در صورتی که قطعات فلزی پیشرانه ای با سوخت اصلاح نشده باشند سبب فرسودگی دریچه خواهد شد.