خودروهای شخصی در کنار آسایش و مزایایی که در رفت و آمد دارند, می‌توانند با خرابی‌های پیش‌بینی نشده فرد را دچار مشکل و دردسر کنند. این خرابی‌ها اگر رسیدگی نشوند می‌توانند باعث بروز مشکلات بیشتر و هزینه‌بر شوند. شناخت رایج‌ترین خرابی‌های خودرو می‌تواند به فرد فرصتی برای پیشگیری یا اقدام به موقع بدهد و از هزینه‌ی بیشتر جلوگیری کند. در اینجا می‌خواهیم با برخی از رایج‌ترین خرابی‌های خودرو آشنا شویم.

۱۶ مورد از رایج‌ترین خرابی‌های خودروها:

  • گرمای بیش از حد موتور
  • خالی شدن باتری ماشین
  • فرسوده شدن لنت‌های ترمز
  • سایش ناهموار لاستیک
  • لرزش فرمان
  • خرابی رادیاتور
  • کم شدن سطح روغن ماشین
  • خرابی گیربکس
  • خرابی دینام
  • خرابی برخی از سنسورها
  • تولید بیش از حد آلایندگی توسط ماشین
  • خرابی واتر پمپ
  • خرابی پمپ بنزین
  • کشیده شدن فرمان به یک سمت
  • تمام شدن لنت ترمز
  • جوش آوردن ماشین

گرمای‌ بیش از حد موتور

گرم شدن بیش از حد موتور یکی از رایج‌ترین مشکلات مکانیکی خودرو است که به محض مواجهه با آن باید برای تشخیص و برطرف کردن مشکل اقدام کرد. منبع این مشکل می‌تواند نشت سیستم خنک‌کننده, معیوب بودن فن رادیاتور, خرابی واتر پمپ و یا گرفتگی شیلنگ خنک‌کننده باشد. از آن‌جایی که گرم شدن موتور خطرناک است و می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود, 

همیشه باید به دمای موتور خودروی خود دقت کرد و در صورت احساس افزایش دما به‌طور ناگهانی, باید بلافاصله ماشین را متوقف کرد و با یدک‌کش تماس گرفت. در غیر این‌صورت برای رفع موقت مشکل تا زمان رسیدن به نزدیک‌ترین تعمیرگاه, باید تمام شیشه‌های ماشین را باز و بخاری ماشین را روشن کرد. بخاری گرمای موتور را جذب کرده و در کابین خودرو پخش می‌کند, با این کار دمای موتور کاهش پیدا می‌کند.

رایج‌ ترین خرابی‌ های خودرو

خالی شدن باتری ماشین

یکی از شایع‌ترین مشکلات فنی خودرو  خالی شدن باتری ماشین است که این مشکل به‌دلایل مختلفی مانند شارژ معیوب, تخلیه‌ی انگلی, خرابی دینام, روشن ماندن طولانی‌مدت چراغ‌های ماشین و فرسوده شدن باتری رخ می‌دهد.

فرسوده شدن لنت‌های ترمز

یکی از پرخطرترین مشکلات فنی خودرو که به‌سرعت باید برطرف شود فرسوده شدن لنت‌های ترمز است. زیرا لنت‌‌های فرسوده می‌توانند منجر به تصادفات جاده‌ای شده و نه‌ تنها جان راننده و سرنشینان خودرو, بلکه جان سرنشینان خودروهای دیگر را نیز به خطر بیندازند. یکی از علائمی که می‌گوید لنت‌های ترمز ماشین فرسوده شده است, شنیدن صدای جیرجیر و احساس لرزش شدید هنگام ترمز گرفتن است. همچنین ممکن است هنگام فشار دادن پدال ترمز, کشیده شدن خودرو به یک سمت را تجربه کرد و یا کاهش سرعت خودرو با تاخیر انجام شود.

سایش ناهموار لاستیک

لاستیک‌سایی خودرو یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات فنی خودرو است که بعد از گذشت مدت‌ زمانی از استفاده‌ی لاستیک‌های خودرو, بوجود می‌آید. لاستیک‌سایی خودرو به این معنی است که سایش آج یک قسمت از لاستیک با قسمت‌های دیگر مطابقت ندارد. معمولاً علت این مشکل, باد شدن بیش از حد, کم باد بودن لاستیک‌ها, فرسوده بودن سیستم تعلیق یا تراز نادرست لاستیک‌ها است.

لرزش فرمان

لرزش فرمان یکی دیگر از مشکلات خودرو است که نباید نادیده گرفته شود. این مشکل دلایل متعددی دارد. به‌عنوان مثال اگر در ابتدای شروع حرکت خودرو, لرزش احساس شود, به این معنی است که بلبرینگ چرخ یا اجزای تعلیق آسیب دیده است. اما اگر این مشکل هنگام رانندگی با سرعت بالا بروز کرد, احتمالا تراز چرخ‌ها به هم خورده است.

خرابی رادیاتور

رادیاتور خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که وظیفه‌ی نظارت و تنظیم دمای موتور خودرو را به‌منظور جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن برعهده دارد. درصورت خرابی رادیاتور ماشین, دمای موتور از کنترل خارج شده و این امر می‌تواند گرم شدن بیش از حد ماشین, سوزاندن واشر سرسیلندر و آسیب رسیدن به بخش‌های حساسی مثل رینگ و یاتاقان‌ها را در پی داشته باشد.

کم شدن سطح روغن ماشین

روغن موتور یکی از اصلی‌ترین نیازها برای بهبود عملکرد موتور خودرو و افزایش طول عمر آن است که وظیفه‌ی کاهش اصطکاک بین قطعات مختلف خودرو را برعهده دارد. به‌طور کلی، تعویض منظم روغن خودرو برای حفظ سلامت و بهبود عملکرد خودرو ضروری است؛ اما اگر روغن موتور زودتر از موعد مقرر کم شود, ممکن است مشکلی در ماشین وجود داشته باشد. پس حتما باید به مکانیک مراجعه و ماشین خود را چک کنید. از این ققبیل مکلات می‌توان به این موارد اشاره کرد: 

  1. روغن سوزی
  2. نشتی روغن
  3. خرابی پمپ روغن

خرابی گیربکس

گیربکس یکی از قطعات حیاتی خودرو است که به راننده اجازه می‌دهد خودرو را با سرعت‌های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. خراب شدن گیربکس باعث رانندگی خشن و پرشتاب می‌شود و می‌تواند باعث توقف خودرو در وسط جاده شود.

خرابی دینام

دینام یکی دیگر از قطعات مهم در خودرو است که وظیفه‌ی تغذیه‌ی باتری و سایر قطعات الکتریکی خودرو را برعهده دارد. بسیاری از مردم باتری را مسئول تامین برق خودرو می‌دانند؛ در حالی‌ که این دینام است که شارژ باتری خودرو را در حین رانندگی تامین می‌کند. در حقیقت اگر دینام وجود نداشته باشد, برق باتری نیز به‌ سرعت خالی می‌شود.

مواردی برای تشخیص خرابی دینام خودرو

  1. استارت نخوردن ماشین
  2. توقف ناگهانی ماشین
  3. کم نور یا پرنور شدن چراغ‌ها
  4. کند شدن عملکرد لوازم جانبی خودرو

رایج‌ ترین خرابی‌ های خودرو

خرابی برخی از سنسورها

از دیگر خرابی‌های خودرو می‌توان به خرابی سنسورهای ماشین اشاره کرد. 

خرابی سنسورها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. خرابی سنسور اکسیژن: سنسور اکسیژن مقدار اکسیژن موجود در دود خروجی از اگزوز را اندازه‌گیری می‌کند تا کارایی موتور خودرو را تضمین کند.خرابی
  2. سنسور مپ:   سنسور مپ نسبت سوخت به هوای ورودی به موتور را تعیین می‌کند.
  3. خرابی سنسور دریچه گاز:

سنسور دریچه گاز بخشی از سیستم مدیریت سوخت خودرو است که میزان سوخت و هوایی که باید با یکدیگر ترکیب شوند را تعیین می‌کند. 

تولید بیش از حد آلایندگی توسط ماشین

علت مشکل تولید آلایندگی خودرو را می‌توان بر اساس رنگ دودی که از اگزوز خودرو منتشر می‌شود تشخیص داد.

خرابی واتر پمپ

وظیفه‌ی واتر پمپ این است که آب, ضدیخ و ضدجوش را بین رادیاتور و بخش‌های مختلف موتور به گردش درآورد تا خودرو در روزهای سرد دچار یخ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند. زمانی‌که واتر پمپ به‌درستی عمل کند، خودرو در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. اما درصورت خرابی واتر پمپ, امکان آسیب‌دیدن موتور هم بالا می‌رود.

کشیده شدن فرمان به یک سمت

کشیده شدن فرمان به سمت چپ و راست که به‌طور معمول هنگام شتاب گرفتن و ترمز گرفتن دیده می‌شود, یکی از علائمی است که هنگام بروز مشکلاتی همچون کم باد شدن لاستیک‌ها, به‌هم خوردن بالانس و تراز لاستیک‌ها, خرابی بلبرینگ چرخ و همچنین خرابی قطعات سیستم ترمز بروز می‌کند. 

تمام شدن لنت ترمز

تمام شدن لنت ترمز یکی از مشکلاتی است که نه‌ تنها به دیگر قطعات سیستم‌ ترمز آسیب می‌رساند, بلکه به‌ صورت مستقیم با حفظ جان و مال سرنشینان خودرو و حتی خودروهای دیگر و عابران پیاده در ارتباط است. 

جوش آوردن ماشین

جوش آوردن ماشین از جمله مشکلاتی است که به احتمال زیاد هر راننده, حداقل یک‌ بار (به‌خصوص در فصل تابستان) با آن درگیر شده است. این اتفاق می‌تواند به‌ دلایل مختلفی همچون خرابی و گرفتگی رادیاتور, خرابی واترپمپ, خرابی ترموستات, پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده و… رخ دهد. درصورتی‌که به‌موقع به این مشکل رسیدگی نشود, می‌تواند منجر به وارد شدن صدمات جدی به یاتاقان‌ها, پیستون‌ها, سوپاپ‌ها و… شود.

نتیجه:

فرقی نمی‌کند که مدل ماشین چه باشد؛ در هر صورت بروز مشکلات مکانیکی در خودرو امری اجتناب ناپذیر است که در طول استفاده از خودرو, چندین و چندبار بروز خواهد کرد. اما می‌شود با انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای و رعایت اصول و نکات تعمیر و نگهداری خودرو تا حدودی از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری و آن‌ها را حل کرد.