واتر پمپ یکی از مهمترین و اصلی‌ترین قطعات خودرو است. از این رو فرسوده شدن یا از کار افتادگی این قطعه خودرو را از حرکت باز می‌دارد. پس دانستن در مورد این قطعه می‌تواند مفید و کاربردی باشد. در ادامه سعی داریم مطالبی در مورد واتر پمپ و نحوی کار آن ارائه دهیم.

معرفی واتر پمپ و محل قرارگیری آن

یکی از اجزای سیستم خنک کننده‌ی موتور خودرو واتر پمپ است. این قطعه به صورت مداوم مایع رادیاتور را به سمت موتور خودرو پمپاژ می‌کند تا از بالا رفتن حرارت موتور در هنگام کار کردن جلوگیری کرده و مانع جوش آوردن موتور شود. موتور خودرو به هنگام کارکردن, دمای بسیار بالایی در حدود ۲۵۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد از خود تولید می‌کند. جهت کارکرد بهینه, دمای موتور باید در محدوده‌ی ۹۰ تا ۹۵ درجه‌ی سانتی‎‌گراد نگه داشته شود.

محل قرارگیری واتر پمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم است. در حقیقت جریان آب در واترپمپ خودرو توسط پره‌هایی داخلی که با نیروی مکانیکی کار می‌کنند, ایجاد می‌شود.

واتر پمپ چگونه کار می‌کند؟

با هر بار روشن شدن موتور, واتر پمپ نیز شروع به کار کرده و مایع درون رادیاتور را به سمت موتور پمپاژ می‌نماید و مایعی که حاوی آب و ضدیخ است, درون سرسیلندر و پوسته موتور به گردش درمی‌آید. حرارت موتور جذب مایع شده و در نتیجه دمای آن بالا می‌رود که برای خنک شدن باید به رادیاتور بازگشته تا پس از خنک شدن  مجدداً به سمت موتور بازگردد. 

چون وظیفه واتر پمپ برقراری گردش دائمی آب در موتور است تا زمانی که موتور خودرو روشن است باید کار کند. معمولاً کارخانه‌های سازنده, آن‌ها را با طول عمر بالا می‌سازند. البته ممکن است برخی از واتر پمپ‌ها زیاد عمر نکنند و از آنجایی که خرابی این قطعه از خودرو مشکلات متعددی از جمله خرابی واشر سرسیلندر و موتور خودرو را به دنبال دارد در نتیجه باید سریعاً به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود.

واتر پمپ

دلایل خرابی واتر پمپ

واتر پمپ یکی از قطعات کاربردی در خودرو بوده که به راحتی دچار خرابی نخواهد شد. با این حال گاهی اوقات دلایل مختلفی وجود دارند که موجب از بین رفتن عملکرد و کیفیت این قطعه می‌شوند. یکی از مهمترین دلایل خرابی واتر پمپ, خرید محصولی باکیفیت نامرغوب است. 

سعی کنید هنگامی که قصد خرید این قطعه را دارید محصولی با کیفیت از برند معتبر انتخاب نمایید. چنانچه بر روی خودرو خود از یک محصول بی کیفیت استفاده کنید, در آینده پتانسیل بالایی برای خرابی دارد.

نشانه‌های خرابی واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ یک پمپ پر‌قدرت است که به صورت مداوم در حال کار است و آب را با سرعت بالایی درون موتور به جریان در می آورد. واتر پمپ‌ها معمولاً از دو قسمت دچار مشکل می شوند.

  • از قسمت آب بندی که شامل فیبر و فنر می‌شود.
  • از بخش پره‌های داخلی آنکه وظیفه پخش کردن مایع خنک کننده را بر عهده دارند.

آب‌بندی واتر پمپ

از آنجایی که آب در درون واتر پمپ در جریان است بنابراین آب بندی آن اهمیت زیادی دارد چرا که در صورت خرابی, آب به پشت قطعه نفوذ کرده و باعث خرابی بلبرینگ و در نهایت منجر به قفل شدن واتر پمپ خواهد شد. برای همین در پشت این قسمت یک سوراخ قرار می‌دهند تا با خرابی فیبر و فنر و در نتیجه عبور آب از آن به سمت بلبرینگ, آب از این سوراخ بیرون بریزد و راننده را از خرابی آن مطلع کند.

واتر پمپ

اکسید شدن‌ پره‌های داخل واتر پمپ

یکی دیگر از خرابی های واتر پمپ اکسید شدن پره‌های داخل آن است. از آنجایی که واتر پمپ دائماً در تماس با آب قرار دارد به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شود. این اتفاق نیز در طولانی مدت باعث کاهش دبی آب در واتر پمپ, چرخش آب کمتر و در نتیجه گرم شدن موتور می شود. استفاده مداوم از ضد یخ که نقش ضد‌خورندگی نیز دارد, از پوسیدگی و سوراخ شدن پره‌های واتر پمپ جلوگیری خواهد کرد. 

بنابراین زمانی که دمای موتور به شدت بالا می رود و فن خنک کننده خودرو نیز دائماً مشغول کار است اما آمپر دمای ماشین پایین نمی‌آید باید به سرعت واتر پمپ خودرو را مورد بررسی قرار داد. به علاوه اینکه یکی از شایع‌ترین علائم خرابی این قطعه مهم, نشتی آب و وجود قطرات مایع در اطراف آن است.

صدا دادن واتر پمپ

وجود صدای اضافی یا صدایی شبیه به ساییدگی نیز می‌تواند نشانه‌ای برای پایان عمر واتر پمپ خودرو باشد. در ضمن همواره توجه داشته باشید که روشن شدن چراغ هشدار دهنده‌ی دمای موتور روی صفحه‌ی کیلومتر شمار نیز هشداری است که بررسی وضعیت واتر پمپ را یادآوری می‌کند.

نتیجه

با مراقبت و دقت در نگهداری قطعات خودرو می‌توان عمر مفید خودرو را افزای داد و از آسیب‌های جانی و مالی جلوگیری کرد.