آسیب دیدن جلوبندی خودرو که از مهم‌ترین قسمت‌های فنی ماشین به شمار می‌رود, نقش تاثیرگذاری در کیفیت سواری خودرو ایفا خواهد کرد. جلوبندی ماشین نه تنها مانع از ورود ضربات بیرونی ناشی از ناهمواری‌های جاده به داخل کابین می‌شود، بلکه در کیفیت سواری خودروها نیز مؤثر است.

در اینجا سعی داریم با برخی از عمده‌ترین ایراد جلوبندی خودروها و عوامل آن‌ها را معرفی کنیم.

آشنایی با قطعات جلوبندی خودرو

آسیب دیدن جلوبندی خودرو ناشی از ورود ضربه یا بروز ایراد در یکی از قطعات جلوبندی است. بنابراین آشنایی با کلیه اجزا جلوبندی ماشین برای درک بهتر عملکرد و کارایی هر یک ضروری است. آشنایی با این قطعات و اجزا تشکیل دهنده جلوبندی یک خودرو باعث پیشگیری از بروز مشکلاتی جدی در رانندگی می‌شود. 

انواع قطعات جلوبندی خودرو:

  1. رام
  2. سیستم چرخ‌ها
  3. بلبرینگ و توپی چرخ‌ها
  4. میل تعادل و میل موجگیر
  5. طبق (سینی)
  6. سگ دست
  7. شغال دست
  8. فنر
  9. کمک فنر جلو
  10. سیبک
  11. اکسل
  12. سیستم تعلیق جلو
  13. سیستم فرمان

مهم‌ترین عواملی که باعث آسیب دیدن جلوبندی خودرو می‌شوند

  1. استفاده از لاستیک‌های نامناسب و خراب
  2. بی‌توجهی نسبت به میزان مجاز بار خودرو
  3. آسیب دیدگی شاسی خودرو بر اثر تصادف
  4. عدم تنظیم باد لاستیک‌ها
  5. خرابی بلبرینگ‌ها
  6. پرش از روی سرعت‌گیرها و بی‌توجهی به ناهمواری‌ جاده

عمده‌ترین ایراد جلوبندی خودروها

عمده‌ترین ایراد جلوبندی خودروها چه زمانی رخ می دهد؟

به طور کلی باید سالانه خودرو را برای چکاپ نزد متخصص مکانیک برد و در بررسی سالانه اگر اجزا و قطعاتی فرسوده شده‌, نسبت به تعویض آن‌ اقدام کرد. زیرا سالم بودن سیستم جلوبندی خودرو ضامن سلامتی راننده و سرنشنیان خودرو است. از این رو بهتر است نشانه‌های مشکل در سیستم جلوبندی را زودتر شناسایی کنید و در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کنید.

 خوشبختانه شناسایی شایع‌ترین ایرادات جلوبندی خودرو چندان سخت نیست. فقط کافی است راننده نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشد. یک ماشین با سیستم جلوبندی دارای نقص هنگام رانندگی رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد. لرزش فرمان, کج شدن خودرو به یک سمت و صداهای مختلفی که از خودرو شنیده می‌شود تنها نیمی از نشانه‌های مشکل در سیستم جلوبندی است.

عمده‌ترین ایراد جلوبندی خودروها به شرح زیر است:

  1. سایش غیر عادی و سریع لاستیک
  2. بالانس بودن چرخ‌های جلو
  3. نامتعادل بودن میل تعادل
  4. رانندگی ناهموار و خشک
  5. تنظیم زاویه‌ی فرمان
  6. تاب داشتن و کم ضخامت شدن دیسک ترمز
  7. قطعات جلوبندی غرق در روغن
  8. معیوب بودن بلبرینگ چرخ
  9. مشکل در کنترل فرمان
  10. مشکل در کمک فنر
  11. سیبک پیوند دهنده قطعات جلوبندی
  12. آسیب دیدگی ستشی خودرو

عمده‌ترین ایراد جلوبندی خودروها

هزینه‌ی تعمیر جلوبندی خودرو

رقم دقیقی برای تعمیر سیستم جلوبندی خودرو نمی‌توان در نظر گرفت؛ زیرا عوامل متعددی بر روی آن اثرگذار است. اولا ساخت و مدل خودروی شما نقش مهمی در میزان پرداختی شما برای تعمیر جلوبندی خودرو دارد. معمولا خودروهای لوکس اگر قطعات جید لازم داشته باشند، هزینه بیش‌تری خواهند داشت. همچنین این‌که چقدر و به چه صورت این قطعات آسیب دیده و هزینه نیروی کار برای تعمیر خودرو را باید در نظر گرفت. از سوی دیگر بیمه اتومبیل و گارانتی اتومبیل نقش مهمی در هزینه تعمیرات خودرو دارد. بیمه‌ها معمولا تعمیرات منظم ناشی از فرسودگی خودرو و شکستگی را پوشش نمی‌دهند؛ مگر این‌که جلوبندی خودرو شما در اثر تصادف و یا حادثه دیگری دچار مشکل شده باشد.

نتیجه

جلو‌بندی خودرو شبیه یک جنگجوی قوی در برابر اتقاقات ناخوشایند است. اما این جنگجوی سرزنده و شاداب پس از مدتی اگر به آن توجه نشود به مرور زمان آسیب می‌بیند و فرسوده می‌شود. بخش مهمی از هر خودرو سیستم تعلیق آن است. سیستم تعلیق از میله‌ها, کمک فنرها, پیستون‌ها و… تشکیل می‌شود. جلوبندی خودرو در برابر تمام ضربه‌های وارد شده به خودرو مقاومت می‌کند و سعی می‌کند تعادل خودرو را حفظ کند تا در جاده‌های پر دست‌انداز و ناهموار اتفاقات ناگواری برای سرنشینان پیش نیاید.