گاهی اوقات صداهایی که از ماشین خود میشنوید، در ابتدا ممکن است برای شما نگران کننده باشد اما بعد میفهمید که چیزی عادی است و خودرو مشکلی ندارد اما گاهی اوقات پیش می آید که خودروی شما صداهای عجیب و جدیدی میدهد که پیش از این آن را نشنیده اید. این صداها میتواند یک هشدار طبیعی باشد و بهتر است آن ها را جدی بگیرید. در این مقاله قرار است به دلایل صدای زوزه ماشین بپردازیم. 

صداهایی که در حین دور زدن میشنوید

  • اگر ماشین شما در هنگام دور زدن یا چرخیدن صداهایی میدهد به احتمال زیاد مشکل از سیستم فرمان برقی خودرو است. اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی شل‌‌ شدگی یا آسیب‌های احتمالی ای است که تسمه فرمان ممکن است دیده باشد. در صورتی که تسمه فرمان فرسودگی یا شل شدن داشته باشد، باید در اسرع وقت این قطعات را تعمیر یا تعویض کنید. در صورت فرسودگی یا شل شدن تسمه فرمان باید در اسرع وقت این قطعات را تعمیر یا تعویض کنید.
  • در صورت سالم بودن تسمه، گزینه ی بعدی شما نشت مایع در سیستم فرمان برقی خودرو است. در صورتی که سطح این مایع کمتر از حد انتظار شده باشد، احتمالا علت اصلی زوزه ماشین همین موضوع است. 
  • در صورت کامل بودن مایع فرمان، سلامت گیربکس هایتان را بررسی کنید. 

صدای زوزه ماشین

صدای زوزه ماشین در هنگام شتاب گیری

  • اگر هنگام شتاب گرفتن صدای صدای زوزه ماشین مانند میشنوید، به احتمال زیاد گیربکس ماشین شما مشکل پیدا کرده است. این مشکلات میتوانند شامل انواع مشکلات گیربکس اعم از فرسودگی دنده‌ها یا کم بودن مایع گیربکس به‌دلیل نشتی باشند. 
  • در مواردی دیگر آسیب هایی جدی تری مانند خرابی یاتاقان‌های دینام، فرسودگی پمپ آب، شکستگی پیستون یا کارکرد نادرست کمپرسور AC، اشاره کرد که باعث صداهایی زوزه مانند میشوند. 
  • زوزه ماشین در زمان درجا کار کردن
  • منظور از درجا زدن ماشین حالتی است که خودروی شما روشن است اما حرکتی نمیکند. بسیاری از رانندگان پیش از حرکت در فصل های سرد ماشین خود را کمی گرم میکنند. معمولا در چنین شرایطی ممکن است ماشین صداهایی دهد، برخی از دلایل صداهای ماشین را در ادامه بیان میکنیم
  • کاهش سطح روغن موتور به دلیل نشتی ممکن است دلیل این صدا باشد
  • ممکن است سوپاپ‌ها گیر کرده و به تعمیر نیاز داشته باشند.

صدای زوزه ماشین

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم برخی از دلایل صدای زوزه ماشین را برایتان توضیح دهیم. در صورت زیاد شدن صدای زوزه ها، معمولا اولین انتخاب شما، بردن ماشین به تعمیرگاه است. اما اگر نمیخواهید هزینه ی زیادی خرج کنید، راهکارهایی وجود دارد که خود شما میتوانید از طریق آن ها مشکلات را بر طرف کنید.

 در بسیاری از موارد، مشکل صدای زوزه ماشین با سفت کردن یا تعویض تسمه رفع می‌شود. به علاوه، بعد از شنیدن این صداها باید سطح مایعات خودرو را بررسی کنید. کمبود سطح مایعات معمولا نشانه ای از نشستی است. در چنین مواردی باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا علت نشستی بیایید.