یکی از نگرانی های همیشگی صاحبان خودرو ها، خرابی یکباره و بی خبر قطعات مختلف ماشین است. ممکن است از زمانی که به وسیله ی خود نیاز دارید، یکباره متوجه شوید که قطعه ای نیاز به تعمیر دارد، جالب است بدانید این اتفاقات به مرور زمان رخ میدهد و یک سری نشانه ها دارد. یکی از قطعاتی که میتواند خراب شود، پلوس ماشین است. پلوس یکی از مهم ترین و کلیدی ترین قطعات خودرو به حساب می آید. در این مقاله قرار است به پلوس ماشین، نشانه های خرابی آن و …. بپردازیم.

پلوس ماشین چیست؟

یکی از قطعات کلیدی و مهم ماشین پلوس ماشین میباشد. این قطعه در قسمت جلو بندی ماشین جای دارد و وظیفه ی اصلیش انتقال انرژی و نیروی لازم از دیفرانسیل به به چرخ ها می باشد. اگر این قطعه با مشکل رو به رو شود، مانع منقل شدن قدرت و حرکت به محورها می شود. درواقع برای انتقال هرچه بهتر انرژی از دیفرانسیل به چرخ ها، به میله به نام پلوس نیاز داریم که از درون دیفرانسیل به چرخ های چپ و راست متصل می شود. بدون وجود پلوس یا drive shaft خودرو نمیتواند حرکت کند.

سه شاخه ی اصلی پلوس

این میله از سه شاخه ی زیر تشکیل شده است

  1. گردگیر
  2. میل
  3. سرپلوس

خرابی پلوس ماشین

پلوس و اجزای آن

پلوس از چهار قسمت سر پلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل میشود. برای اینکه بتوانید علائم خرابی پلوس را بشناسید، ابتدا لازم است اجزای پلوس را به خوبی بشناسید. 

  1. سر پلوس؛ قطعه ای است که اکسل شافت را به چرخ ها را وصل می کند، وظیفه ی اصلی آن انتقال قدرت می باشد. چرخ خودرو یک وسیله ی ثابت نیست و به همین خاطر برای چرخش به سرپلوس نیاز دارد. 
  2. گردگیر؛ وظیفه ی اصلیش نگه داری از پلوس در برابر گرد و غبار در هوا را دارد. گردگیر در میان چرخ و گیربکس جای میگیرد. این قطعه بخاطر ارتباطش با گیربکس نقشی مهم دارد.
  3. در انتهای گیربکس مشعلی به وجود دارد که به سه شاخه ی پلوس متصل میشود. 
  4. سه شاخه؛ این قطعه در مکان اتصال میله اکسل شافت با مشعلی قرار می گیرد. آسیب دیدن این قطعه باعث ضربه های پی در پی به موتور و در آخر صدمه دیدن دسته موتور ماشین می شود.

نشانه های خرابی پلوس 

اگر در هنگام رانندگی یا دور زدن با صدای تق تقِ عجیبی مواجه میشوید، ممکن است سرپلوس ماشین شما خراب شده باشد. برای اینکه تشخیص دهید سر پلوس در کدام قسمت خراب شده، باید دنده را به سمت چپ و راست تکان دهید و هر سمت که صدا بیشتر بود، خرابی در آن جا است. اگر از هر دو طرف صدا شنیدید، سرپلوس بی شک از هر دو طرف خراب شده است.

  • لرزش هنگام رانندگی
  • صدای تق تق
  • روغنی شدن داخل یا لبه لاستیک‌ها
  • صدای کلیک هنگام دور زدن
  • عدم حرکت خودرو
  • تقلای ماشین برای حرکت
  • ناهماهنگی لنت ترمز
  • استفاده نامناسب از دنده
  • سفت نبودن پیچ های پیچ های سر پلوس
  • استفاده بد از ترمز دستی و ترمز
  • ضربه زدن به ماشین به علت زود ول کردن کلاچ
  • بکسل کردن ماشینی سنگین تر از ماشین خودتان
  • روشن شدن خودرو به وسیله دنده در حال حرکت

خرابی پلوس ماشین

دلایل خرابی پلوس

این قطعه به طیف وسیعی از مشکلات بسیار حساس می باشد. برخی از این موارد شامل گروه های زیر هستند؛

  • روان‌سازی ضعیف پلوس؛ مفصل پلوس برای به خوبی حرکت کردن باید حسابی روغن کاری شده باشد.
  • لاستیک فرسوده؛ مفصل پلوس با لاستیکی پوشیده شده است که از آن محافظت می‌کند و با حفظ روانسازی آن از ورود آلودگی و ذرات به داخل پلوس جلوگیری می‌کند. این لاستیک‌ اما نیمه‌ عمر کوتاهی دارد و اگر در معرض اصطکاک و فشار زیاد قرار بگیر  فرسوده می‌شود.
  • حمل باز زیاد؛ محور ماشین و پلوس به شکلی طراحی شده که بتواند بار زیادی را حمل کند. این محور ها وزن ماشین، مسافران و بار را نگه می‌دارند و ارتباط بین چرخ‌ ها و ماشین را برقرار می‌کنند، با این وجود بار بیش از حد موجب آسیب دیدن، شکستن یا ترک خوردن آن ها میشود.

خرابی پلوس و خطرات آن

شاید با خواندن این موارد، حال با خود فکر کنید که آیا رانندگی کردن یا پلوس خراب خطراتی دارد؟ باید بدانید که بله، بی شک کاری پر خطر است. از آن جایی که نمیدانید کدام بخش پلوس آسیب دیده، بهتر است پیش فرض را بر روی خرابی محور پلوس بگذارید که میتواند باعث از دست دادن کنترل ماشین شود. در ادامه برخی از خطرات خرابی پلوس را برایتان توضیح میدهیم.

  • شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها و قفل شدن چرخ ها
  • قفل شدن فرمان
  • آسیب دیدن و خرابی گیربکس

سخن پایانی

به طور کلی یکی از مهم ترین دلایل لرزش خودرو و شنیدن صدای تق تق توسط سرنشین ها، خرابی پلوس است که میتواند مشکلاتی در حرکت به وجود بیاورد، خطر تصادف داشته باشد یا حتی اجازه ندهد ماشین تکان بخورد. حتما سعی کنید علائم و نشانه های خرابی پلوس را به خاطر بسپارید و در صورت دیدن این نشانه ها، به سرعت برای تعمیر یا تعوض آن اقدام کنید.