بالا رفتن میزان استفاده از بنزین و همینطور افزایش نرخ قیمت این سوخت، مردم رو به جایگزین کردن بنزین با سوخت های دیگر آورده اند. بسیاری از صاحبان خودرو ها اقدام به دوگانه سوز کردن ماشین خود میکنند. اما به طور کلی استفاده از این سوخت ها، چه از نوع گاز CNG و چه از نوع LPG فواید و ضرر هایی دارد که به خودروی شما آسیب میرساند. در این مقاله قصد داریم نحوه ی استفاده از ماشین گاز سوز دستی را بررسی کنیم.  

نحوه درست استفاده از ماشین گازسوز دستی

در ادامه مواردی را بیان میکنیم که رعایت کردن آن ها میتواند کمترین آسیب را به خودروی شما بزند و در زمان استفاده از ماشین گازسوز؛ بیشترین بهره وری ممکن را داشته باشد.

  • پیش از خاموش کردن ماشین آن را روی حالت بنزین قرار دهید. 

یکی از توصیه های همیشگی در مورد ماشین های دوگانه سوز، چرخاندن سوییچ روی حالت بنزین پیش از خاموش کردن خودرو است. اگر پس از استفاده ی طولانی مدت از ماشین، آن هم در حالی که از سوختِ گازی استفاده میکردید، آن را خاموش کنید، فشار گازترکیبی فرساینده ایجاد می کند که بدنه ی سوپاپ ها را از بین میبرد و حتی باعث خوردگی سر سیلندر ماشین شما نیز میشود.

  • در برخی از شرایط از سوخت گازی استفاده نکنید. 

مواقعِ خاصی وجود دارد که بهتر است در آن لحظات از سوخت گازی استفاده نکنید. این موارد شامل گزینه های زیر میشوند.

  1. در هوای سرد
  2. هنگامی که کولر روشن است
  3. حرکت با سرعت زیاد
  4. هنگامی که از سربالایی بالا میروید

استفاده از ماشین گازسوز دستی

  • چند ثانیه پیش از روشن شدن خودرو آن را روی گاز قرار دهید. 

یکی از موارد مهم دیگری که باید برای استفاده از ماشین گاز سوز به آن توجه کنید این است که ابتدا باید ماشین را در حالی روشن کنید که روی حالتِ بنزین می باشد و اجازه دهید چند ثانیه ای به همان حالت روی بنزین بماند. پیشنهاد میشود بعد از گذشت ده ثانیه کلید گاز را فشار دهید. توجه کنید که به هیچ وجه نباید ماشین را روی حالت گاز سوز روشن کنید. 

  • ترجیحا از ماشین های گازسوز کارخانه ای استفاده کنید

اگر میخواهید از ماشین های دوگانه سوز استفاده کنید، خیلی بهتر است که ماشینی را تهیه کنید که در کارخانه، و از همان ابتدا به صورتِ دوگانه سوز ساخته شده است. سیستم ماشین های بنزینی برای استفاده از بنزین طراحی شده اند و اگر شما بعد از دوگانه سوز کردن ماشین خود از گاز استفاده کنید، فشار زیادی به خودروی شما وارد میشود. این کار طول عمر قطعات را هم کاهش میدهد. 

مزایا و معایب ماشین گاز سوز

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم؛ استفاده از ماشین گازسوز دستی مزایا و معایبی دارد که در ادامه ی مطلب به بررسی این موارد میپردازیم. 

مزایا:

  • به صرفه بودن گاز به جای بنزین

یکی از دلایل اصلی برای استفاده از سوخت های گازی، هزینه ی کمتر آن ها است که به فرد فرصتِ صرفه جویی اقتصادی را میدهد. گاز نسبت به بنزین بسیار ارزان است و با یک باک بنزین میتوانید مسافت خیلی طولانی تری را نسبت به یک باک بنزین طی کنید. 

  • آلودگی کمتر

به طور کلی استفاده از خودروی دوگانه سوز یکی از روش های کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا در نظر گرفته شده است. 

  • مزایای اقتصادی

در مقایسه با بنزین، برای تولید گاز LPG  هزینه ی خیلی کمتری صرف میشود که این امر برای کشور بسیار مناسب بوده است و برای کشورهایی که اقتصاد آن ها بر پایه ی نفت طرح ریزی شده، استفاده از ماشین هایی که از گاز LPG و CNG استفاده میکنند به صرفه تر است. 

استفاده از ماشین گازسوز دستی

معایب:

  • استهلاک بیشتر موتور ماشین گازسوز دستی

در ماشین های دوگانه سوز، به این خاطر که همزمان از بنزین و گاز استفاده میکنند، قطعات و موتور در معرض استهلاک بیشتری قرار میگیردند و موتور آن ها خیلی زودتر از موتور خودروهای گازسوز از کار می افتد. از دیگر مشکلاتی که یک ماشین گازسوز دستی با آن مواجه میشود میتوان به افت توان موتور، خاموش شدن موتور، گاز دادن بیشتر راننده و .... اشاره کرد. همچنین توان کولر این ماشین ها کمتر از کولر ماشین های بنزینی است.

  • کم شدن فضای صندوق

مخزن گاز در صندوق نگه داری میشود که بخش زیادی را اشغال میکند و فضای کمتری را برای شما باقی میگذارد.

  • بیشتر آسیب دیدن ماشین گازسوز در تصادف

به طور کلی ماشین های گاز سوز نسبت به ماشین های بنزینی پر خطر تر هستند. به قدری که کارشناس ها تا حدی آن ها را با بمب های ساعتی مقایسه کرده اند. توجه داشته باشید که اگر در تبدیل ماشین شما پروتکل های ایمنی رعایت نشود، ممکن است در هنگام تصادفات خطرِ بیشتری را به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل به نکاتی در مورد استفاده ی درست از ماشین هایی که سوختِ گازی دارند بپردازیم. اگر هنوز ماشین خود را دوگانه سوز نکرده اید، امیدواریم این مقاله تا حدی به شما کمک کند تصمیم بهتری بگیرید. اگر سوالِ دیگری داشتید، میتوانید با اعضای تیم ما در ارتباط باشید.