دسته بندی کالاها

ورود به سایت

بازنشانی رمز عبور

تا کنون ثبت نام نکرده اید؟ثبت نام

عضویت

عضویت به عنوان فروشنده

شماره موبایل یا ایمیل را وارد کنید

پسورد را وارد کنید

ثبت نام

https://cngkit.ir/فروشگاه /

سبد خالی
در حال بارگذاری ...
چرا کشورهای توسعه یافته از cng استفاده نمی‌کنند؟

چرا کشورهای توسعه یافته از cng استفاده نمی‌کنند؟

 اگر امتیازات CNG بسیار زیاد می‌باشد، چرا کشورهای توسعه یافته از آن استفاده نمی‌کنند؟

- بد نیست بدانیم که گازCNG در جهان سوخت جدیدی نیست و اتومبیلها از دهه 1920 میلادی تاکنون از گاز CNG استفاده میکنند. در حال حاضر ایتالیا با 240 جایگاه عرضه گاز CNG، بیش از 300 هزار اتومبیل CNG سوز دارد. در نیوزیلند نیز حدود 250000 اتومبیل در سال‌های اخیر CNG سوز شده‌اند و حدود 250 جایگاه، عرضه CNG در این کشور را برعهده دارند. آرژانتین نیز در چند ساله اخیر برنامه‌ریزی وسیعی را برای بهره بردن از CNG طرح‌ریزی کرده و در حال حاضر 700000 خودروی CNG سوز دارد.

سی ان جی (CNG) از این لحاظ دارای امتیاز است که در ابعاد جغرافیایی گسترده ای در جهان وجود دارد و با لوله کشی، به تمامی کشورها قابل حمل است. ولی پرسشی که در این میان وجود دارد این است که، با وجود زیاد بودن، چرا نتوانسته تا به طور وسیع تری جایگزین سوخت های فسیلی دیگر مثل بنزین شود؟!

در پاسخ به سوال باید گفت که، تکنولوژی گران و سخت بودن ذخیره سازی آن در انواع اتومبیلها به عنوان یکی از دلایل اصلی این امر است. معمولا، به منظور ذخیره کردن سی ان جی (CNG) در اتومبیل ها و ماشین ها، دو راه وجود دارد.

روش اول این است که می توان این گاز را تحت فشار بالا در داخل مخزن نگه داری کنیم و راه دوم اینکه، نگه داری و حفظ آن در دمای بسیار کم در کپسول میباشد. در شیوه اول، به منظور نگه داری از گاز طبیعی فشرده شده، کمترین فشار باید ۲۰۰ بار بوده و در صورت رعایت اصول ایمنی کامل، کپسول باید تحمل فشار ۴۵۰ بار را داشته باشد که در این صورت، کپسول گاز، سنگین وزن و گران قیمت خواهد شد.

درجه اکتان گاز طبیعی فشردهCNG در حدود ۱۳۰، در صورتی که همین میزان در مورد بنزین سوپر، حداکثر ۹۶ میباشد. در نتیجه این گاز احتیاجی به اضافه کردن مواد خارجی برای پس مانده زدایی یا از بین بردن کوبش ندارد. سی ان جی (CNG) تمیز می سوزد و کمترین آلودگی را بر جای می گذارد. بالا بودن عدد اکتان در سی ان جی، امتیازات زیادی را به دنبال دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوختن مرتب و یکنواخت

موتورها در ماشین های گاز سوز نرم تر کار می کنند

بر خلاف بنزین، گاز نباید قبل از احتراق به حالت بخار در بیاید

بر روی اجزای سرد اتومبیل، میعان نمی کند که این امر سبب روشن شدن راحت تر اتومبیل در هوای سرد می شود.

کلمه ی مهمی که در مورد سوخت های جایگزین بنزین به کار می رود، لغت همسان " گالن بنزین" میباشد که عبارت از میزان حجمی از گاز طبیعی است که محتوای آن، معادل با محتوای انرژی یک گالن بنزین خواهد بود. این مفهوم بدین خاطر استفاده می شود که چون گاز طبیعی به حالت مایع نیست، بنابراین حجم آن اغلب به صورت فوت مکعب محاسبه می شود، نه واحد گالن.

بنابراین، تعریف GGE، راهی برای مشخص نمودن هم ارزی حجم سوخت های مبنا بر اساس انرژی نهفته به واحد بی تی یو میباشد. میزان جی جی ای (GGE) برای سی ان جی، برابر با ۹۲۱/۰ متر مکعب، نشان دهنده ی این مفهوم است که ۱۲۳ فوت مکعب از سی ان جی (CNG) معادل یک لیتر بنزین، انرژی دارد.

به لحاظ ابعاد اقتصادی گاز سی ان جی (CNG)، طی بررسی ای که در سال ۱۳۸۱ شد، نتایج نشان داد که با گاز سوز کردن یک تاکسی در همان سال پایه، هزینه های ناشی از سوخت مصرفی آن بیش از ۴ میلیون ریال کاهش می یابد. این آمار زمانی بود که بنزین با قیمت ۳۸ تومان به مشتریان عرضه می شد.